Functioneel Ontwerp
Functioneel-Ontwerp
West-Brabant Havenbedrijf
Jasper van Rijswijk
TTR4-AIB3B
23-11-2021
Inhoud
Abonnementen, software en licenties
Inleiding
In dit document bevinden
zich gedetailleerde informatie kostenoverzichten en procedures. Ook word er in
dit document uitgelegd hoe heel de verandering gaat plaatsvinden.
Plattegrond
locaties
Hier ziet u de
plattegronden van de verschillende locaties. Hier is aangegeven waar welk
apparaat komt te staan ook is hier de servicedesk te zien op sommige locaties.
Hier is een kleurschema
zodat je kan zien welke ruimte waar komt te zitten.
|
|
Servicedesk |
|
|
Directie |
|
|
Administratie |
|
|
Magazijn |
|
|
Gang |
|
|
Kantine |
|
|
Verkoop |
|
|
Serverruimte |
Locatie
Roosendaal
Locatie Bergen op
Zoom
Locatie
Willemstad
Netwerktekeningen
Hier ziet u een indeling
van hoe het netwerk eruit ziet en hoe alle servers verbonden zijn met elkaar.
Locatie
Roosendaal
Locatie Bergen op
Zoom
Locatie
Willemstad
Locatie Breda
Hostnames en IP
adressering
Hier worden alle IP
adressen in kaart gebracht van de vaste apparaten die staan op locatie. Ook is
er hier te zien wat de namen van alle apparaten zijn.
Locatie
Roosendaal
Locatie Bergen op
Zoom
Locatie
Willemstad
Locatie Breda
Back-up
Binnen een bedrijf zijn
back-ups altijd heel belangrijk, omdat het zomaar kan voorkomen dat er een
brand uitbreekt en alle bestanden kwijt raken. Een back-up zorgt er dan voor
dat je alles terug kan zetten naar het moment dat die back-up is genomen. Het
kan dan alsnog zijn dat je paar bestanden kwijt ben geraakt waar je die dag mee
bezig bent geweest maar een heel groot deel van je bestanden is opgeslagen. De
back-ups worden nooit op locatie zelf gemaakt, maar door een van de servers op
de andere locatie. Dit houd in dat als er in Roosendaal brand is in het pand
dat de back-up dan in Bergen op Zoom staat anders ben je alsnog alles kwijt.
Het netwerk is ook redundant, dat houd in dat als de server op Roosendaal
uitvalt de server van Bergen op Zoom het dan overneemt en iedereen door kan
blijven werken. Het kost dan wel allemaal veel geld en tijd, maar het is wel
het meest efficiënte om te werken
Back-up plan
Zoals al eerder verteld
is het netwerk redundant en dat helpt al heel veel, maar dit is niet de enige
manier hoe er back-ups gemaakt worden. Er is ook een OneDrive abonnement
aangeschaft waar je 4 tb kan opslaan. Elke avond word er ook een back-up
gemaakt, het schema hiervan kan je hieronder vinden.
Back-up schema
Een incremental houd in
dat het aanvullend is, dus als iemand in de ochtend een document aanpast dat die
veranderingen worden opgeslagen. Bij een full back-up worden alle bestanden
opgeslagen ookal zijn er geen veranderingen geweest.
|
Dag |
Maandag |
Dinsdag |
Woensdag |
Donderdag |
Vrijdag |
Zaterdag |
Zondag |
|
Tijdstip |
19:00 |
19:00 |
19:00 |
19:00 |
19:00 |
19:00 |
19:00 |
|
Soort back-up |
Incremental |
Incremental |
Incremental |
Incremental |
Incremental |
Full |
Incremental |
|
Locatie back-up |
OneDrive |
OneDrive |
OneDrive |
OneDrive |
OneDrive |
OneDrive |
OneDrive |
OU Structuur
In de OU structuur kan je
terug vinden waar welk account is op geslagen van de medewerkers. Zo kan je dus
makkelijk en snel dingen terug vinden wanneer het nodig is. De standaard
zoekoptie blijft nog steeds bestaan zodat je snel de gegevens van een gebruiker
op kan halen. De OU structuur is eigenlijk hetzelfde als de mappenstructuur
aangezien dat het meest efficiënt is. Waarvan op de volgende pagina een
voorbeeld te zien is.
Mappenstructuur
De mappenstructuur begint
met een globale map en dat os WBH, daarin staan dan weer alle locaties en
daaronder de afdelingen aangegeven met een map zodat daar gegevens opgeslagen
kunnen worden van die afdeling. Elke afdelingsleider bepaalt wat er in die
mappen komen te staan en bepaalt wie welke rechten waarvoor heeft in de map.
Dit zal wel moeten aangevraagd worden aangevraagd worden bij de servicedesk
aangezien hier een procedure voor geld en die gaat als volgt:
1. De leidinggevende
stuurt een mail of belt naar de servicedesk.
2. De leidinggevende geeft aan welke mappen hij/zij wilt en wie er welke
rechten moet ontvangen.
3. De servicedesk noteert dit dan in TOPdesk en verifieert of hij/zij
geautoriseerd is en prioriteert dit.
4. De servicedesk lost het zelf op of escaleert deze melding door.
5. Na het aanmaken van de map en de rechten zijn goed gezet dan word de
eindgebruiker geïnformeerd.
6. Als alles naar wens is moet de ticket afgesloten worden.
Dit is een voorbeeld hoe
de mappenstructuur en OU structuur eruit ziet. Ze zijn beide hetzelfde
ingericht zodat het voor iedereen makkelijk te onthouden is. Al moet er een
nieuwe gebruiker aangemaakt worden kan dit gedaan worden bij de servicedesk en
zal dat dezelfde procedure hebben als rechten aanvragen op mappen.
Servicedesk
Er is een nieuwe afdeling
binnen het bedrijf en dat is de Servicedesk. De servicedesk neemt grotendeels
de diensten van de systeembeheerders over zodat hun meer tijd hebben voor de
moeilijkere en grotere problemen. De servicedesk is gevestigd op de locaties
Roosendaal en Bergen op Zoom. De servicedesk komt dan op de afdeling waar
administratie zat en administratie word verder bij elkaar gevoegd. De
servicedesk is verantwoordelijk voor :
-
De servicdesk moet bereikbaar
zijn vanuit iedere locatie
-
De openingstijden zijn gelijk aan
die van het bedrijf
-
De klanten moeten binnen 15 geholpen
worden
-
Het doorgeven van een fix binnen
het uur
-
Goed opgeleide mensen die bekend
zijn met de programmatuur en hardware.
-
Preventief kunnen ingrijpen indien nodig
-
Gebruik maken van de reeds
aanwezige licentie van Topdesk
-
De servicedesk is ook
verantwoordelijk voor het toezicht houden dat de back-ups goed verlopen
Servicebeschikbaarheid
|
Servicevenster
Eerstelijns Servicedesk |
|
Tussen 07:30
uur en 18:00 uur op werkdagen uitgezonderd officieel erkende
Nederlandse feestdagen. Tussen 8:30 uur
tot 16:30 uur tijdens de door de Afnemer officiële vastgestelde vakanties |
Het contact tussen eindgebruikers en de Eerstelijns
Servicedesk kan telefonisch, via e-mail of via de Selfservice portal
plaatsvinden. Deze is te bereiken via bovenstaande contactgegevens.
|
Contactgegevens |
|
|
Servicedesk |
Tel.: 076-12345678 |
Netwerk
Het netwerk wat
ontwikkeld is, hoort de voorgaande problemen te verhelpen. De Gebruikerseisen/voorwaarden voor het netwerk:
-
Er moet voldoende
opslagcapaciteit zijn
-
Er word het liefst gewerkt met
Microsoft producten.
-
Gebruik maken van de nieuwe
technieken.
-
Goede beveiliging van het netwerk
-
Gegarandeerde continuïteit en
beschikbaarheid
Prioriteiten Meldingen
Aangezien er eerst wat
problemen waren met het afhandelen van openstaande problemen is er een nieuw
structuur voor gemaakt. Die ziet eruit zoals hieronder staat aangegeven, hier
hoort iedereen zich aan te houden aangezien dit de snelste manier van aanpak
is.
|
Prioriteitsmatrix |
|||
|
Urgentie |
|||
|
A |
De klant kan
verder met het werk |
||
|
B |
De klant kan
verder met het werk door het tijdelijk aanpassen van de werkwijze |
||
|
C |
Het werkt stagneert |
||
|
V |
Veiligheidsmanco |
||
|
Impact |
|||
|
1 |
Het betreft 1 persoon |
||
|
2 |
Het betreft 2 tot 5 personen |
||
|
3 |
Het betreft
meer dan 5 personen |
||
|
Reactietijden |
|||
|
A 1, 2, 3 |
Binnen 8 uur
1e lijns reactie op, of escalatie van het incident |
||
|
B 1, 2, 3 |
Binnen 4 uur
1e lijns reactie op, of escalatie van het incident |
||
|
C 1, 2, 3 |
Binnen 1 uur 1e lijns reactie op, of
escalatie van het incident |
||
|
V 1, 2 |
Binnen 1 uur
1e lijns reactie op, of escalatie van het incident |
||
|
V 3 |
Binnen 10
minuten reactie en escalatie van het incident |
||
|
Oplostijden |
|||
|
1 |
2 |
3 |
|
|
A |
1 week |
1 week |
1 week |
|
B |
2 dagen |
2 dagen |
1 dag |
|
C |
1 dag |
4 uren |
4 uren |
|
V |
1 dag |
4 uren |
1 uur |
Salaris
De salaris van de
servicedesk staat hieronder beschreven.
|
Personeel |
1e lijn €10-€20 2e lijn €20-€40 Extern €40-€60 |
Per uur |
De prijs van het
personeel is een schatting aangezien werkervaring en opleiding meetelt. Als
iemand ouder is verdiend die persoon meer dan iemand die 18 is en net begonnen
is. Ook de opleiding en de scholing telt belangrijk mee met het salaris. Iemand
van het HBO verdient natuurlijk meer dan iemand van het MBO.
Diensten
Hieronder word er
beschreven wie welke diensten doet en er verantwoordelijk voor is.
Netwerk
De ICT medewerkers van
het West-Brabants Havenbedrijf zorgen er voor dat het netwerk naar behoeven van
de eisen die zijn gesteld werken. Mocht dit niet lukken of niet kunnen word er
contact opgenomen en gaat dit verder in overleg.
Hardware
Mochten er problemen zijn
met de hardware dan proberen de servicedesk medewerkers het eerst op te lossen.
Al lukt dat niet of zorg je met je handelingen ervoor dat het apparaat buiten
de garantie dan zal vallen bel je eerst de leverancier van het product op, want
hiervoor zijn afspraken met hun daarvoor gemaakt. Hier word een ticket van
gemaakt zodat het goed bijgehouden kan worden.
Software
Al het software wat voor
een gebruiker nodig is, is geinstalleerd door de ICT medewekers. Mocht er een
applicatie niet/onjuist gedownload zijn. Dan moet er contact opgenomen worden met
de servicedesk, zij hebben hier rechten voor om het te installeren. Mocht er
een installatie niet werken dan word er weer contact opgenomen met de
leverancier en word er een ticket van gemaakt.
Beveiliging
West-Brabants
havenbedrijf is zelf verantwoordelijk voor de beveiliging van hardware en de
gegevens op de locale computers. Zorg ervoor dat de gebruikers geen
wachtwoorden in een kastje leggen want dat zorgt ervoor dat iemand anders
makkelijk kan inloggen op een account waar diegene niks te zoeken heeft.
Abonnementen,
software en licenties
Hieronder word beschreven
welke software er is aangeschaft en wat het inhoud en doet. Ook worden hier de
kosten van in zicht gebracht wat alle software bij elkaar gaat kosten.
Abonnementen
Als eerst beginnen we met
de abonnementen bij de internetproviders. We hebben voor twee internetproviders
gekozen voor het geval dat als er een uitvalt de andere het overneemt. We
hebben in totaal 3 lijnen, omdat we op 3 verschillende locaties bereik moeten
hebben. Op Breda was dit niet nodig aangezien dit al geregeld was.
|
Provider |
Snelheid |
Aantal |
Prijs |
|
KPN |
1 Gbit/s |
3 |
€57,50 p/m |
|
Ziggo |
1 Gbit/s |
3 |
€77,50 p/m |
Software/Licenties
Hieronder word alle
software uitgelegd wat er gebruikt word binnen het bedrijf.
Microsoft Office 365
Met een abonnement
op Microsoft 365 kunt u het volgende doen: De nieuwste Office-apps, zoals Word,
Excel, PowerPoint en Outlook. De mogelijkheid voor installatie op pc's, Macs,
tablets en telefoons. 1 TB aan cloudopslag in OneDrive.
TOPdesk
Word gebruikt door de
servicedesk voor het opslaan van tickets, meldingen, problemen, storingen, etc.
van gebruikers. Hierdoor krijg je een structuur in de ICT-afdeling. Elke
melding wordt hierin verwerkt. Als een melding afgesloten is krijgt de
gebruiker hier een mail over.
Teamviewer
Teamviewer is een applicatie waar je werknemers mee op afstand kunt helpen,
zonder er fysiek aanwezig te zijn. Vanwege het thuis werken door corona is dit een
grote helper.
Windows 10 Pro
Dit is het standaard pakket waar iedereen op gaat werken aangezien dit voor
bijna iedereen wel bekend is. Dit wordt geïnstalleerd op nieuwe computers.
Windows server 2019
Dit pakket is een belangrijke
deel om zo de servers te kunnen bouwen. Windows server biedt verschillende
mogelijkheden.
Avast Business
Antivirus
Met een antivirus programma verkleind
u de kans om een computer virus te krijgen, een antivirus programma zorgt er
vaak voor dat je computer weer sneller wordt. Het antivirusprogramma is ook nog
goed voor de volgende functionaliteiten; spamfilter, parental control, identity
protection, anti phishing, etc.
Kosten Software
Dit zijn de kosten van
alle software producten van een locatie.
|
Software |
Versie |
Kosten |
Hoeveelheid |
|
Microsoft Office 365 |
Business standard |
€ 10,50 |
Gebruiker p/m |
|
TOPdesk |
excellent |
€66 |
Gebruiker p/m |
|
Teamviewer |
Premium-Licentie |
€ 1.058,51 |
Per jaar |
|
Windows 10 |
Professional |
€10 |
Per machine |
|
Windows server 2019 |
2019 dekstop experience |
€135 |
Per machine |
|
Avast antivirus |
Business |
€3.478,29 |
Per machine 3 jaar |
Kosten Hardware
Dit zijn de kosten van
alle hardware producten van een locatie.
|
Product |
Merk |
Naam |
Aantal |
Prijs |
|
Server |
Dell |
Dell
PowerEdge R630 |
1x |
€3127,85 |
|
Serverrack |
Startech |
12U Serverkast Rack Wand Monteerbaar |
1x |
€336,31 |
|
Switch |
HP |
HP
PROCURVE 2610-48-PWR 48 PORTS POE SWITCH P/N: J9089-60001, J9089A |
5x |
€240,79 |
|
Wireless
router |
TP-Link |
TP-Link
Archer AX20, Wireless Gigabit AX Router, Dual Band, WiFi 6, AX1800 |
7x |
€69,90 |
|
Firewall |
Fortinet |
Fortinet
FortiGate 60E |
1x |
€691,21 |
|
Router |
Cisco |
Cisco
892FSP bedrade router Gigabit Ethernet Zwart |
1x |
€938,32 |
|
Printer |
HP |
HP
LaserJet Pro M501dn Laserprinter |
4x |
€ 335 |
|
Muis |
HP |
HP
USB Optical Scroll Mouse |
52x |
€14,99 |
|
Toetsenbord |
HP |
HP
toetsenborden USB Keyboard |
52x |
€28,99 |
Reacties
Een reactie posten