Functioneel Ontwerp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Functioneel-Ontwerp

West-Brabant Havenbedrijf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jasper van Rijswijk

TTR4-AIB3B

23-11-2021

 

 

Inhoud

Inleiding. 4

Plattegrond locaties. 4

Locatie Roosendaal 4

Locatie Bergen op Zoom.. 5

Locatie Willemstad. 5

Netwerktekeningen. 6

Locatie Roosendaal 7

Locatie Bergen op Zoom.. 8

Locatie Willemstad. 9

Locatie Breda. 10

Hostnames en IP adressering. 11

Locatie Roosendaal 11

Locatie Bergen op Zoom.. 11

Locatie Willemstad. 12

Locatie Breda. 12

Back-up. 13

Back-up plan. 13

Back-up schema. 13

OU Structuur. 13

Mappenstructuur. 14

Servicedesk. 15

Servicebeschikbaarheid. 15

Netwerk. 15

Prioriteiten Meldingen. 16

Salaris. 16

Diensten. 17

Netwerk. 17

Hardware. 17

Software. 17

Beveiliging. 17

Abonnementen, software en licenties. 18

Abonnementen. 18

Software/Licenties. 18

Kosten Software. 19

Kosten Hardware. 19

 

Inleiding

In dit document bevinden zich gedetailleerde informatie kostenoverzichten en procedures. Ook word er in dit document uitgelegd hoe heel de verandering gaat plaatsvinden.

 

Plattegrond locaties

Hier ziet u de plattegronden van de verschillende locaties. Hier is aangegeven waar welk apparaat komt te staan ook is hier de servicedesk te zien op sommige locaties.

Hier is een kleurschema zodat je kan zien welke ruimte waar komt te zitten.

 

Servicedesk

 

Directie

 

Administratie

 

Magazijn

 

Gang

 

Kantine

 

Verkoop

 

Serverruimte

 

Locatie Roosendaal



Locatie Bergen op Zoom



 

Locatie Willemstad



 

 

Netwerktekeningen

Hier ziet u een indeling van hoe het netwerk eruit ziet en hoe alle servers verbonden zijn met elkaar.

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Locatie Roosendaal

 



 

 

 

Locatie Bergen op Zoom

 


 

 

 

Locatie Willemstad

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Locatie Breda

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Hostnames en IP adressering

Hier worden alle IP adressen in kaart gebracht van de vaste apparaten die staan op locatie. Ook is er hier te zien wat de namen van alle apparaten zijn.

 

Locatie Roosendaal

 



 

Locatie Bergen op Zoom

 


Locatie Willemstad

 


 

Locatie Breda

 


 

Back-up

Binnen een bedrijf zijn back-ups altijd heel belangrijk, omdat het zomaar kan voorkomen dat er een brand uitbreekt en alle bestanden kwijt raken. Een back-up zorgt er dan voor dat je alles terug kan zetten naar het moment dat die back-up is genomen. Het kan dan alsnog zijn dat je paar bestanden kwijt ben geraakt waar je die dag mee bezig bent geweest maar een heel groot deel van je bestanden is opgeslagen. De back-ups worden nooit op locatie zelf gemaakt, maar door een van de servers op de andere locatie. Dit houd in dat als er in Roosendaal brand is in het pand dat de back-up dan in Bergen op Zoom staat anders ben je alsnog alles kwijt. Het netwerk is ook redundant, dat houd in dat als de server op Roosendaal uitvalt de server van Bergen op Zoom het dan overneemt en iedereen door kan blijven werken. Het kost dan wel allemaal veel geld en tijd, maar het is wel het meest efficiënte om te werken

 

Back-up plan

Zoals al eerder verteld is het netwerk redundant en dat helpt al heel veel, maar dit is niet de enige manier hoe er back-ups gemaakt worden. Er is ook een OneDrive abonnement aangeschaft waar je 4 tb kan opslaan. Elke avond word er ook een back-up gemaakt, het schema hiervan kan je hieronder vinden.

 

Back-up schema

 

Een incremental houd in dat het aanvullend is, dus als iemand in de ochtend een document aanpast dat die veranderingen worden opgeslagen. Bij een full back-up worden alle bestanden opgeslagen ookal zijn er geen veranderingen geweest.

 

Dag

Maandag

Dinsdag

Woensdag

Donderdag

Vrijdag

Zaterdag

Zondag

Tijdstip

19:00

19:00

19:00

19:00

19:00

19:00

19:00

Soort back-up

Incremental

Incremental

Incremental

Incremental

Incremental

Full

Incremental

Locatie back-up

OneDrive

OneDrive

OneDrive

OneDrive

OneDrive

OneDrive

OneDrive

 

 

OU Structuur

In de OU structuur kan je terug vinden waar welk account is op geslagen van de medewerkers. Zo kan je dus makkelijk en snel dingen terug vinden wanneer het nodig is. De standaard zoekoptie blijft nog steeds bestaan zodat je snel de gegevens van een gebruiker op kan halen. De OU structuur is eigenlijk hetzelfde als de mappenstructuur aangezien dat het meest efficiënt is. Waarvan op de volgende pagina een voorbeeld te zien is.

 

 

Mappenstructuur

De mappenstructuur begint met een globale map en dat os WBH, daarin staan dan weer alle locaties en daaronder de afdelingen aangegeven met een map zodat daar gegevens opgeslagen kunnen worden van die afdeling. Elke afdelingsleider bepaalt wat er in die mappen komen te staan en bepaalt wie welke rechten waarvoor heeft in de map. Dit zal wel moeten aangevraagd worden aangevraagd worden bij de servicedesk aangezien hier een procedure voor geld en die gaat als volgt:

1. De leidinggevende stuurt een mail of belt naar de servicedesk.
2. De leidinggevende geeft aan welke mappen hij/zij wilt en wie er welke rechten moet ontvangen.
3. De servicedesk noteert dit dan in TOPdesk en verifieert of hij/zij geautoriseerd is en prioriteert dit.
4. De servicedesk lost het zelf op of escaleert deze melding door.
5. Na het aanmaken van de map en de rechten zijn goed gezet dan word de eindgebruiker geïnformeerd.
6. Als alles naar wens is moet de ticket afgesloten worden.

 

Dit is een voorbeeld hoe de mappenstructuur en OU structuur eruit ziet. Ze zijn beide hetzelfde ingericht zodat het voor iedereen makkelijk te onthouden is. Al moet er een nieuwe gebruiker aangemaakt worden kan dit gedaan worden bij de servicedesk en zal dat dezelfde procedure hebben als rechten aanvragen op mappen.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Servicedesk

Er is een nieuwe afdeling binnen het bedrijf en dat is de Servicedesk. De servicedesk neemt grotendeels de diensten van de systeembeheerders over zodat hun meer tijd hebben voor de moeilijkere en grotere problemen. De servicedesk is gevestigd op de locaties Roosendaal en Bergen op Zoom. De servicedesk komt dan op de afdeling waar administratie zat en administratie word verder bij elkaar gevoegd. De servicedesk is verantwoordelijk voor :

-          De servicdesk moet bereikbaar zijn vanuit iedere locatie

-          De openingstijden zijn gelijk aan die van het bedrijf

-          De klanten moeten binnen 15 geholpen worden

-          Het doorgeven van een fix binnen het uur

-          Goed opgeleide mensen die bekend zijn met de programmatuur en hardware.

-          Preventief kunnen ingrijpen indien nodig

-          Gebruik maken van de reeds aanwezige licentie van Topdesk

-          De servicedesk is ook verantwoordelijk voor het toezicht houden dat de back-ups goed verlopen

 

Servicebeschikbaarheid

 

Servicevenster Eerstelijns Servicedesk

Tussen 07:30 uur en 18:00 uur op werkdagen uitgezonderd officieel erkende Nederlandse feestdagen.

Tussen 8:30 uur tot 16:30 uur tijdens de door de Afnemer officiële vastgestelde vakanties

 

 

Het contact tussen eindgebruikers en de Eerstelijns Servicedesk kan telefonisch, via e-mail of via de Selfservice portal plaatsvinden. Deze is te bereiken via bovenstaande contactgegevens.

Contactgegevens

 

Servicedesk

Tel.: 076-12345678

Servicedesk@WBH.nl

http://servicedesk.WBH.nl

 

Netwerk

Het netwerk wat ontwikkeld is, hoort de voorgaande problemen te verhelpen. De Gebruikerseisen/voorwaarden voor het netwerk:

-          Er moet voldoende opslagcapaciteit zijn

-          Er word het liefst gewerkt met Microsoft producten.

-          Gebruik maken van de nieuwe technieken.

-          Goede beveiliging van het netwerk

-          Gegarandeerde continuïteit en beschikbaarheid

 

Prioriteiten Meldingen

Aangezien er eerst wat problemen waren met het afhandelen van openstaande problemen is er een nieuw structuur voor gemaakt. Die ziet eruit zoals hieronder staat aangegeven, hier hoort iedereen zich aan te houden aangezien dit de snelste manier van aanpak is.

 

Prioriteitsmatrix

Urgentie

A

De klant kan verder met het werk

B

De klant kan verder met het werk door het tijdelijk aanpassen van de werkwijze

C

Het werkt stagneert

V

Veiligheidsmanco

Impact

1

Het betreft 1 persoon

2

Het betreft 2 tot 5 personen

3

Het betreft meer dan 5 personen

Reactietijden

A 1, 2, 3

 Binnen 8 uur 1e lijns reactie op, of escalatie van het incident

B 1, 2, 3

 Binnen 4 uur 1e lijns reactie op, of escalatie van het incident

C 1, 2, 3

 Binnen 1 uur 1e lijns reactie op, of escalatie van het incident

V 1, 2

 Binnen 1 uur 1e lijns reactie op, of escalatie van het incident

V 3

 Binnen 10 minuten reactie en escalatie van het incident

Oplostijden

1

2

3

A

1 week

1 week

1 week

B

2 dagen

2 dagen

1 dag

C

1 dag

4 uren

4 uren

V

1 dag

4 uren

1 uur

 

Salaris

De salaris van de servicedesk staat hieronder beschreven.

Personeel

1e lijn €10-€20

2e lijn €20-€40

Extern €40-€60

Per uur

 

De prijs van het personeel is een schatting aangezien werkervaring en opleiding meetelt. Als iemand ouder is verdiend die persoon meer dan iemand die 18 is en net begonnen is. Ook de opleiding en de scholing telt belangrijk mee met het salaris. Iemand van het HBO verdient natuurlijk meer dan iemand van het MBO.

 

 

 

Diensten

Hieronder word er beschreven wie welke diensten doet en er verantwoordelijk voor is.

 

Netwerk

De ICT medewerkers van het West-Brabants Havenbedrijf zorgen er voor dat het netwerk naar behoeven van de eisen die zijn gesteld werken. Mocht dit niet lukken of niet kunnen word er contact opgenomen en gaat dit verder in overleg.

 

Hardware

Mochten er problemen zijn met de hardware dan proberen de servicedesk medewerkers het eerst op te lossen. Al lukt dat niet of zorg je met je handelingen ervoor dat het apparaat buiten de garantie dan zal vallen bel je eerst de leverancier van het product op, want hiervoor zijn afspraken met hun daarvoor gemaakt. Hier word een ticket van gemaakt zodat het goed bijgehouden kan worden.

 

Software

Al het software wat voor een gebruiker nodig is, is geinstalleerd door de ICT medewekers. Mocht er een applicatie niet/onjuist gedownload zijn. Dan moet er contact opgenomen worden met de servicedesk, zij hebben hier rechten voor om het te installeren. Mocht er een installatie niet werken dan word er weer contact opgenomen met de leverancier en word er een ticket van gemaakt.

 

Beveiliging

West-Brabants havenbedrijf is zelf verantwoordelijk voor de beveiliging van hardware en de gegevens op de locale computers. Zorg ervoor dat de gebruikers geen wachtwoorden in een kastje leggen want dat zorgt ervoor dat iemand anders makkelijk kan inloggen op een account waar diegene niks te zoeken heeft.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Abonnementen, software en licenties

Hieronder word beschreven welke software er is aangeschaft en wat het inhoud en doet. Ook worden hier de kosten van in zicht gebracht wat alle software bij elkaar gaat kosten.

 

Abonnementen

Als eerst beginnen we met de abonnementen bij de internetproviders. We hebben voor twee internetproviders gekozen voor het geval dat als er een uitvalt de andere het overneemt. We hebben in totaal 3 lijnen, omdat we op 3 verschillende locaties bereik moeten hebben. Op Breda was dit niet nodig aangezien dit al geregeld was.

Provider

Snelheid

Aantal

Prijs

KPN

1 Gbit/s

3

€57,50 p/m

Ziggo

1 Gbit/s

3

€77,50 p/m

 

Software/Licenties

Hieronder word alle software uitgelegd wat er gebruikt word binnen het bedrijf.

Microsoft Office 365
Met een abonnement op Microsoft 365 kunt u het volgende doen: De nieuwste Office-apps, zoals Word, Excel, PowerPoint en Outlook. De mogelijkheid voor installatie op pc's, Macs, tablets en telefoons. 1 TB aan cloudopslag in OneDrive.

TOPdesk
Word gebruikt door de servicedesk voor het opslaan van tickets, meldingen, problemen, storingen, etc. van gebruikers. Hierdoor krijg je een structuur in de ICT-afdeling. Elke melding wordt hierin verwerkt. Als een melding afgesloten is krijgt de gebruiker hier een mail over.

Teamviewer
Teamviewer is een applicatie waar je werknemers mee op afstand kunt helpen, zonder er fysiek aanwezig te zijn. Vanwege het thuis werken door corona is dit een grote helper.

Windows 10 Pro
Dit is het standaard pakket waar iedereen op gaat werken aangezien dit voor bijna iedereen wel bekend is. Dit wordt geïnstalleerd op nieuwe computers.

Windows server 2019
Dit pakket is een belangrijke deel om zo de servers te kunnen bouwen. Windows server biedt verschillende mogelijkheden.

Avast Business Antivirus
Met een antivirus programma verkleind u de kans om een computer virus te krijgen, een antivirus programma zorgt er vaak voor dat je computer weer sneller wordt. Het antivirusprogramma is ook nog goed voor de volgende functionaliteiten; spamfilter, parental control, identity protection, anti phishing, etc. 

 

 

 

Kosten Software

Dit zijn de kosten van alle software producten van een locatie.

Software

Versie

Kosten

Hoeveelheid

Microsoft Office 365

Business standard

10,50

Gebruiker p/m

TOPdesk

excellent

€66

Gebruiker p/m

Teamviewer

Premium-Licentie

1.058,51

Per jaar

Windows 10

Professional

€10

Per machine

Windows server 2019

2019 dekstop experience

€135

Per machine

Avast antivirus

Business

3.478,29

Per machine 3 jaar

 

 

Kosten Hardware

Dit zijn de kosten van alle hardware producten van een locatie.

Product

Merk

Naam

Aantal

Prijs

Server

Dell

Dell PowerEdge R630

1x

€3127,85

Serverrack

Startech

12U Serverkast Rack Wand Monteerbaar

1x

€336,31

Switch

HP

HP PROCURVE 2610-48-PWR 48 PORTS POE SWITCH P/N: J9089-60001, J9089A

5x

€240,79

Wireless router

TP-Link

TP-Link Archer AX20, Wireless Gigabit AX Router, Dual Band, WiFi 6, AX1800

7x

€69,90

Firewall

Fortinet

Fortinet FortiGate 60E

1x

€691,21

Router

Cisco

Cisco 892FSP bedrade router Gigabit Ethernet Zwart

1x

€938,32

Printer

HP

HP LaserJet Pro M501dn Laserprinter

4x

€ 335

Muis

HP

HP USB Optical Scroll Mouse

52x

€14,99

Toetsenbord

HP

HP toetsenborden USB Keyboard

52x

€28,99

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Implementatie plan

Wordpress