Implementatie plan2
Made by bad santa, aka sadri
|
IMPLEMENTATIEPLAN |
|
Versie: 0.9 Doc. nummer: 1 |
|
|
Datum:
19/12/2021 |
|||
|
Naam Opdrachtgever |
WBH havenbedrijf |
Voor akkoord: Datum: |
|
|
Naam opsteller |
|
|
|
|
Projectcode |
|
|
|
Tijdens de ontwerpfase wordt het implementatieplan opgesteld
door de project- of implementatiemanager in nauwe samenspraak met de staande
organisatie. Het implementatieplan is een specifieke versie van een
projectplan, gericht op het mens-leer traject in een project. Het beschrijft
het totaal aan activiteiten dat moet worden uitgevoerd om het opgeleverde
product zorgvuldig in te passen in de organisatie. Dit plan omvat het geheel
aan activiteiten dat nodig is voor de mentale (leren) en structurele (inpassen)
implementatie, zoals opleidingen, veranderingen in processen,
gebruikershandleidingen, migratie van systemen, ingerichte beheerorganisatie,
etc.
|
1. Managementsamenvatting |
|
In dit
implementatieplan worden de volgende onderwerpen toegelicht: - achtergrond
- projectdoel
- projectresultaat
- afbakening
- randvoorwaarden
- aanpak/werkwijze
- fasering
- beheersing
(T,G,K,I en O) - risico’s
- projectcontext/omgeving
|
|
2. Achtergrond |
|
WBH is een havenbedrijf met ongeveer 500
medewerkers en 6 verschillende bedrijfstakken. Hierbij loopt die ICT afdeling
niet zo goed, er zijn 10 ICT medewerkers. De medewerkers hebben geen vaste
taken en ze hebben ook geen servicedesk. Er zijn veel klachten momenteel met
hoe ze te werk gaan. De klachten bestaan uit: 1. Vaak en veel storingen 2. Storingen oplossen duurt te lang. 3. Soms is de servicedesk uren achter elkaar in gesprek. 4. Storingen raken zoek en worden pas opgelost als de gebruikers
tien keer bellen. 5. Een printerstoring wordt eerst opgelost terwijl
tegelijkertijd een server plat ligt. 6. Heeft één servicedesk medewerker een oplossing
gevonden, gaat de ander dat gewoon nog een keer uitzoeken. 7. De kwaliteit van de output is slecht (printjes/kopieën) 8. Mensen gaan zelf aan het prutsen omdat het wachten op
een service medewerker zolang duurt. 9. Hoge kosten, door lange wachttijden bij de service desk 10. Weinig begrip aan de kant van de servicedesk voor de
problemen. Met deze situatie kan er niet
goed en efficiënt gewerkt worden. |
|
3. Projectdoel |
|
Het doel is om deze situatie
te verbeteren en een servicedesk op te richten, deze handelingen moeten
ervoor zorgen dat de klachten niet meer voor moeten komen. Het doel is ook
een structuur weg te zetten in het netwerk infrastructuur, servicedesk
medewerkers moeten weten wat er van ze verwacht word. Zo kunnen we ook zorgen
voor een snellere response tijd aan eindgebruikers, hier door word ook de
reputatie verbetert van de servicedesk. De oude apparaten en bekabeling
worden ook allemaal vervangen door nieuwe producten. |
|
4. Projectresultaat |
|
De doel van het project is om
zo min mogelijk dingen te veranderen voor eindgebruikers, waar dit mogelijk
is zal hieraan gewerkt worden. Maar ongeacht zullen er nieuwe spullen voorbij
moeten komen zoals: computers printers. Voordat deze implantatie wordt
geïmplementeerd zal er een mail uit gestuurd worden naar de medewerkers van
WBH hoe zij, bijvoorbeeld moeten inloggen in het nieuwe systeem. Deze kunnen
uitgeprint worden. Er zullen instructies aanwezig zijn in de mail, met als
doel dat de medewerkers al direct kunnen gaan werken zonder verhinderingen.
Ze kunnen daarna altijd contact opnemen met de helpdesk, zij staan klaar om
deze vragen te beantwoorden. De implementatie wordt per locatie ingezet op
een afgesproken datum. |
|
5. Afbakening
|
|
·
Goed opgeleide mensen De medewerkers worden
hiervoor getraind ·
Een soepel verloop van de implantatie Een nieuwe omgevingen
kunnen veel problemen veroorzaken, er kunnen dingen zijn die in de test
omgeving goed werken maar in de praktijk niet zo goed verloopt. Bij
voorkomende incidenten wordt hier prioriteit opgezet. |
|
6. Randvoorwaarden
|
|
·
Budget ·
Betrokken medewerkers ·
Het op tijd zijn van bestelde producten ·
Aankoop producten en abbonementen ·
Beschikkbaarheid van werk ruimte ·
Medewerkers voor test acties |
|
7. Aanpak en werkwijze
|
|
De infrastructuur moet
natuurlijk getest worden voordat deze in praktijk wordt geïmplementeerd,
hiervoor gaan we een testplan maken en hier moet aan aangehouden worden om
alles zo goed mogelijk te laten lopen. Dit komt ook later terug in de test
plan zelf Het netwerk infrastructuur wordt
in een virtuele omgeving gezet, hiermee kunnen we de omgeving goed testen en
de specificaties zoveel mogelijk nabootsen. Er worden 3 servers aangemaakt en
deze worden samen gekoppeld. We kunnen dan ook de ip addressen aangeven zoals
in het ip plan. Het hele plan kan eigenlijk in de virtuele omgeving gezet. Hier een stukje van de
checklist ·
Is er een werkruimte ·
Zijn alle medewerkers aanwezig ·
Zijn de bestelde producten goed aangeleverd. ·
Is er beschikbare netwerk ·
Teambespreking over wie wat gaat doen ·
Het uitpakken van producten en testen ervan De checklist moet
ervoor zorgen dat er zo min mogelijk fouten maken en belangrijke processen
niet vergeten. Mochten er dingen zijn die toch vergeten zijn kunnen we dit
opnemen in de checklist voor de echte implementatie. |
|
8. Fasering: activiteiten en
(tussen)resultaten |
|||
|
|
|||
|
Fasering / activiteiten |
(Tussen)resultaten/producten: |
Start |
Eind |
|
Fase 3: ONTWERP |
·
Informatieplan ·
Technisch ontwerp ·
Functioneel ontwerp ·
Behoefte analyse |
01-01-2022 |
07-01-2022 |
|
Activiteiten
die in deze fase moeten worden uitgevoerd: - - Het maken van een informatie plan - Het maken van technisch ontwerp - Het maken van Functioneel ontwerp - Het maken van behoefte analyse |
|||
|
Fase 4: VOORBEREIDING |
·
Checklist ·
Voorbereiding testomgeving ·
Communicatie |
07-01-2022 |
21-01-2022 |
|
Activiteiten
die in deze fase moeten worden uitgevoerd: - - Het maken van een getailleerde checklist - Het bouwen van de test
omgeving in virtuele omgeving - afspraken maken met
opdrachtgever en locaties |
|||
|
REALISATIE
|
|||
|
Activiteiten
die in deze fase moeten worden uitgevoerd: - - Overeenkomen met opdracht gever over sla - verantwoordlijkheden van ICT
medewerkers opstellen - Omgeving implementeren - evaluatie van test
omgevingen, en verbeteren -
|
|||
|
Fase 6: NAZORG |
·
Handleiding ·
Monitoren ·
Evaluatie ·
test omgeving |
01-02-2022 |
14-02-2022 |
|
Activiteiten
die in deze fase moeten worden uitgevoerd: - - Mail aanmaken met duidelijke handleidingen voor
eindgebruikers - Het monitoren van het netwerk - evalueren van het project - test
resultaten van test omgeving |
|||
|
9. Tijd |
|
Plannen: Ontwerpen 1 week Test omgeving 2 -3 weken Voorbereiding 1-2 weken Implementeren definitieve
infrastructuur 2 -3 weken |
|
Beheersen: Er worden afspraken gemaakt met
het team, wie wat moet doen Er wordt eind van de dag een team gesprek
gehouden, om zo te kunnen meten of alles goed verloopt volgens schema. Als er
egens hulp nodig is word deze gebalanceerd om aan de deadline te voldoen. Er wordt nauw contact gehouden
met de opdrachtgever Bij het mogelijk niet behalen
van de deadline wordt dit besproken met de opdrachtgever voor extra tijd of
extra medewerkers. |
|
10. Geld |
|
Plannen: Het budget bedraagt voor het netwerk 130.000
euro hierin in vallen de kosten van eenmalige kosten zoals apparaturen en
software. Het budget van servicedesk
bedraagt 50.000 euro hierin vallen alle maandelijkse kosten zoals:
abonnementen, licenties en internet providers. De explotatie kosten bestaat
uit 900.000 euro hierin valt de lonen van personele en dergelijke |
|
Beheersen: doel is om binnen dit budget te blijven, met deze kosten
in gedachten wordt de infrastructuur opgezet. Al deze kosten worden ook
berekent en gepresenteerd in een compleet pakket. Bij het overschrijden van
deze budget zal er een request for change ingezet worden. In afwachting van
de goedkeuring zal er actie ondernomen worden. Als dit niet mogelijk is zal
de infrastructuur wat aangepast worden |
|
11. Kwaliteit |
|
Plannen: het plannen moet
op hoge kwaliteit geleverd worden, dit betekent dat er nauwkeurig getest moet
worden in de test omgeving. Dit kan doormiddel van monitoren, rapportages en
het druk zetten van de test omgeving. Doormiddel van een opgesteld
rapport kunnen er gekeken worden naar gaten die er niet in horen. Hier moet
samen naar toegewerkt worden. De huidige medewerkers worden ook getraind door
hun leidinggevende, zo kunnen zij ook beter hun werk verrichten. |
|
Beheersen: bij deze
testomgeving worden er gehouden aan procedures en handleidingen om dit zo
goed mogelijk te monitoren en zorgen voor de kwaliteit. Eind van deze
procedures worden er rapporten gemaakt met details. Deze word gedeeld met de
opdrachtgever, vanuit hier kunnen we feedback ontvangen als dit nodig is. |
![]()
|
12. Informatie |
|
Plannen: Binnen het team word er nauw
samen gewerkt om zo de aan de plannen te voldoen, er worden dagelijkse team
gesprekken gehouden over de situatie. Er moeten formulieren ingevuld per
team, dit moet zo uitgebreid mogelijk ingevuld worden zoals, de status, de
mogelijke gevaren en ontwikkeling. Om zo een overzicht te houden of alles
vlekkeloos verloopt. Doormiddel van de checklist word er gemeten of de
deadline behaald kan worden. Deze documenten moeten ook gearchiveerd worden,
om dit later terug te kunnen vinden. Deze besprekingen worden ook eind van de
week gedeeld met de opdrachtgever als rapport. |
|
Beheersen: deze formulieren worden gemonitord en besproken met het
team. Bij knelpunten wordt er gekeken naar mogelijke oplossingen, zoals een
extra man te inzetten. Of en kapotte product opnieuw te bestellen. Bij
gevaren voor het niet halen van de deadline word dit besproken met de
opdrachtgever voor een oplossing. |
|
13. Organisatie |
|
|
|
- Plannen: het verdelen van het werk is een belangrijk
onderdeel van de implementatie. Hier worden de functies en
verantwoordelijkheden aangegeven |
|
|
|
Rol
|
Wie
|
Verantwoordelijkheden/bevoegdheden
|
|
Leidinggevende |
Klara Bakkers |
Monitoren van project, contact met opdrachtgever |
|
Software developer |
Jan Smits |
Configureren van softwarepakketten |
|
Coordinator |
Fernand Braudel |
Raportages maken, contact met opdrachtgever
en leveranciers, archiveren van rapportages, |
|
Systeembeheerder |
Abel de Wit |
Configureren van servers en
netwerk apparatuur |
|
Systembeheerder |
Gerdi de Jong |
Configureren van servers en
netwerk apparatuur |
|
Medewerker
ICT |
Henk de Waal |
Begeleiden van Jan, Frits ,
Hans met testomgeving, samen rapportages aanmaken en monitoren van diensten |
|
Medewerker
ICT |
Peter Bakker |
Begeleiden van Jan, Frits ,
Hans met testomgeving, samen rapportages aanmaken en monitoren van diensten |
|
Medewerker
ICT |
Jan Jansen |
Het testen van testomgeving,
samen rapportages aanmaken en monitoren van diensten. Het beheren van
werkplekken en testen van apparaturen |
|
Allround ICT
Medewerker |
Frits Korteweg |
Het testen van testomgeving,
samen rapportages aanmaken en monitoren van diensten. Het beheren van
werkplekken en testen van apparaturen. Het maken van handleidingen |
|
Allround ICT
Medewerker |
Hans de Vries |
Het testen van testomgeving,
samen rapportages aanmaken en monitoren van diensten. Het beheren van
werkplekken en testen van apparaturen. |
|
Beheersen: Klara Bakkers houdt het
project in de gaten en bespreekt dit wekelijks met de opdrachtgever. Waar
nodig wordt er gestuurd |
|
|
Reacties
Een reactie posten